Vergroot je kansen op de arbeidsmarkt

Wij zijn er voor werkzoekenden, werkenden, scholieren, studenten en werkgevers in Gooi en Vechtstreek. Bij ons krijg je voorlichting en onafhankelijk advies over leren en werken. 

Artikel

Werkgever vraagt naast vakkennis 5 specifieke vaardigheden

Werkgevers kijken niet meer alleen naar de opleiding die werknemers hebben gevolgd. 7 op de 10 werkgevers vinden vaardigheden tegenwoordig belangrijker dan diploma’s bij het aannemen van personeel. Maar welke kwaliteiten moeten werknemers dan in huis hebben om aantrekkelijk te zijn voor werkgevers?

Afbeelding
Soldaat, chirurg, juf, timmerman en tandartsassistente

Uit onderzoek van UWV blijkt dat dit een combinatie is van brede vakkennis en 5 specifieke vaardigheden. Ruim 6 op de 10 werkgevers zien vakkennis als de belangrijkste kwaliteit (61%). Daarna volgen:

  • klantgerichtheid (43%)
  • probleemoplossend vermogen (32%)
  • communicatieve vaardigheden (30%)
  • samenwerken (28%)
  • digitale vaardigheden (24%)
  • aanpassingsvermogen (24%)
    ​​​​

Dat vakkennis het belangrijkst blijft voor werkgevers is niet vreemd. Bijna alle professionals hebben specifieke vakkennis nodig om hun beroep uit te oefenen. De kennis die gevraagd wordt, wordt wel steeds breder. In veel sectoren moeten werknemers van meer zaken verstand hebben, dan wat ze in hun opleiding leerden.

5 belangrijke vaardigheden

Niet alleen vakkennis is relevant voor werknemers, maar ook vaardigheden die gebaseerd zijn op algemene kennis, houding en gedrag. Niet alle werkgevers vragen om dezelfde vaardigheden. Dit verschilt uiteraard per sector en beroep. UWV ziet onderstaande 5 vaardigheden als de belangrijkste. Deze zijn gebaseerd op het werkgeversonderzoek in combinatie met verschillende sectorale onderzoeken. Belangrijk om te weten is dat communicatieve vaardigheden hierbij niet apart benoemd worden. Deze zijn onderdeel van andere vaardigheden, zoals servicegerichtheid en samenwerken.

  1. Servicegerichtheid
    Mondige patiënten, kritische ouders en veeleisende consumenten. Dit vraagt een vriendelijke, geduldige, maar vooral servicegerichte houding van werknemers richting klanten. Het is belangrijk om te zien waar mensen behoefte aan hebben en daarop in te spelen.
     
  2. Problemen op kunnen lossen
    Het wordt steeds belangrijker om problemen te zien, te snappen wat er misgaat, en vervolgens met een oplossing te komen.
     
  3. Samenwerken buiten het vakgebied
    Om het werk goed te kunnen doen, is samenwerken belangrijk. Het gaat nu niet alleen meer om samenwerken met directe collega’s, maar ook om samenwerken met andere organisaties of afdelingen buiten het eigen vakgebied.
     
  4. Digitale vaardigheden
    Er zijn nog maar weinig beroepen waar mensen niet werken met computers, tablets of andere mobiele apparaten. Het wordt daarom ook belangrijk om data te begrijpen. Digitale vaardigheden zijn ook belangrijk in banen buiten kantoor.
     
  5. Snel kunnen aanpassen aan verandering
    Mensen moeten zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen. Werknemers moeten meegaan met nieuwe ontwikkelingen, hun kennis actueel houden en zien wat er verandert binnen een beroep.

4 tips om interessant te blijven voor werkgevers

Werknemers moeten tegenwoordig flink wat kwaliteiten in huis hebben. Hoe zorgt een werkzoekende ervoor dat hij opvalt en hoe zorgt een werknemer ervoor dat hij aantrekkelijk blijft voor de werkgever? 4 tips:

  1. Ogen openhouden
    Werknemers moeten goed in de gaten houden wat er gebeurt in het bedrijf of sector waar zij werken: zijn er plannen om anders te gaan werken? Wat betekent dat voor het werk en voor wat een werknemer moet kunnen?
     
  2. Openstaan voor scholing en training die vaardigheden versterken
    Door het volgen van (bij)scholing houdt de werknemer kennis en vaardigheden op peil. Dat hoeft niet altijd een volledige opleiding te zijn. Ook trainingen en korte cursussen op het vakgebied zijn soms essentieel om inzetbaar te blijven. Ook voor werkzoekenden zonder baan is het belangrijk om vaardigheden up-to-date te houden met (online) trainingen.
     
  3. Alle vaardigheden benoemen op een cv
    Werkzoekenden zetten op hun cv vaak alleen hun werkervaring of opleidingen. Het is verstandig om ook vaardigheden te benoemen die de werknemer heeft opgedaan op het werk, maar ook daarnaast. Bijvoorbeeld met een hobby of tijdens vrijwilligerswerk. Het is belangrijk dat een werknemer vooral ook kijkt of hij 1 van bovenstaande vaardigheden kan noemen.
     
  4. Bereid zijn om te leren
    Werkzoekenden die niet aan alle eisen voldoen, kunnen in hun motivatiebrief of tijdens een sollicitatiegesprek aangeven dat ze openstaan om te leren. Dit toont flexibiliteit.

Lees verder op Werk.nl